top of page

START BIEGU

650m n.p.m.

START Z PUNKTU

Atrakcje na trasie: Babiogórski Park Narodowy, Trzy Piwniczki na Czatoży, Cyl Hali Śmietanowej, drewniany kościół i Dworzec Babiogórski w Zawoi Centrum, Wełczoń, Hala Barankowa

Regulamin
GPX trasy
Mapa
Zobacz
Wyposażenie zalecane
  • ubiór dostosowany do aktualnej i prognozowanej pogody

• kurtka przeciwdeszczowa (niezależnie od prognozowanej pogody)

• apteczka osobista

• buty z odpowiednim bieżnikiem

• rękawiczki górskie przydatne na Perci Akademików

• czołówka

Wyposażenie obowiązkowe
  • numer startowy

• sprawny telefon z naładowaną baterią działający co najmniej przez kilkanaście godzin (zalecany włączony Roaming)

• koc ratunkowy/folia NRC

• kubek lub pojemnik na wodę do wykorzystania na trasie i punktach żywnościowych

• bandaż elastyczny

• chusta lub czapeczka z daszkiem

• wgrany track lub mapa

Opis trasy

Start z miasteczka biegowego utworzonego w przysiółku Zawoja Czatoża, poniżej kompleksu wyciągów narciarskich. Bieg drogą asfaltową w kierunku górnej części przysiółka Czatoża z minięciem słynnych Trzech Piwniczek.

Następnie wbieg na żółty szlak turystyczny, który poprowadzi na Przełęcz Jałowiecką Północną (998 m n.p.m.). Dalej trasa poprowadzi fragmentem Głównego Szlaku Beskidzkiego oznaczonego kolorem czerwonym, który grzbietem prowadzi w kierunku Babiej Góry. Będzie to pierwszy fragment biegu po GSB.

Na tzw. Żywieckich Rozstajach dalej bieg szlakiem grzbietowym,
który jednak od tego skrzyżowania szlaków oznakowany jest kolorem niebieskim i zielonym. Szlak ten doprowadzi nas na pierwszą dużą kulminację na trasie –
Małą Babią Górę (Cyl, 1517 m n.p.m.), skąd roztaczać się będzie malownicza panorama na główną kulminację Masywu Babiej Góry.

Następnie przez widokowe łąki zbieg na Przełęcz Brona (1408 m n.p.m.). W tym miejscu ważne rozgałęzienie z trasa biegu Diablak Ultra Trail 60, którego trasa prowadzi czerwonym szlakiem turystycznym do Schroniska PTTK na Markowych Szczawinach (1180 m n.p.m.). Natomiast trasa biegu Maraton Zawojski prowadzi grzbietem za niebieskim szlakiem turystycznym na szczyt Babiej Góry – Diablak (1725 m n.p.m.).

Po zdobyciu Królowej Beskidów czeka nas zbieg GSB (czerwony szlak; tu ponownie wspólnie z zawodnikami trasy Diablak Ultra Trail 60) do punktu widokowego na Sokolicy (1367 m n.p.m.), a następnie zielonym szlakiem zwanym Percią Przyrodników do tzw. Szkolnikowych Rozstajów (1085 m n.p.m.). Uwaga stromy zbieg.

Tutaj po raz drugi znajdziemy się na Górnym Płaju, którym pobiegniemy w prawo w kierunku Przełęczy Lipnickiej (1010 m n.p.m.; szlak niebieski), na której roztacza się Polana Krowiarki z jednym z najpopularniejszych wejść na teren Babiogórskiego Parku Narodowego.

Po drodze mijamy Mokry Stawek, jedno z najokazalszych beskidzkich jezior osuwiskowych.

Na Przełęczy Lipnickiej opuszczamy Masyw Babiej Góry i rozpoczynamy bieg w obrębie Pasma Polic. Pierwsze kilometry będziemy przemierzać GSB (szlak czerwony) poprowadzonym grzbietem pasma, więc czekać nas będzie stosunkowo łagodny podbieg przez urokliwy las, a w górnych partiach pasma otwierać się będą coraz liczniejsze punkty widokowe w kierunku Tatr.

Docieramy do punktu widokowego znajdującego się na Cylu Halu Śmietanowej (1298 m n.p.m.). Tutaj ponownie następuje podział tras z Diablak Ultra Trail 60, który prowadzi w kierunku szczytu Polic. Natomiast zawodnicy Maratonu Zawojskiego rozpoczynają zbieg żółtym szlakiem turystycznym w kierunku Mosornego Gronia.  Po pokonaniu najstromszego fragmentu zbiegu trasa biegu opuszcza szlak i drogą trawersującą stok prowadzi ku zielonemu szlakowi prowadzącemu od Hali Kucałowej, gdzie ponownie spotyka się z trasą biegu Diablak Ultra Trail 60.

Dobiegamy zielonym szlakiem turystycznym do centrum Zawoi,
gdzie przebiegamy obok drewnianego kościoła parafialnego z XIX w. oraz drewnianego budynku Dworca Babiogórskiego, a następnie wbiegamy na zawojski ryneczek. Jesteśmy w centrum Zawoi, w najniżej położonym fragmencie trasy biegu na wysokości 435 m n.p.m.

Za mostem skręcamy w lewo, jednak nie trasa Maratonu Zawojskiego nie biegnie na szlak zielony w kierunku osiedla Żywczaki, jak trasa Diablak Ultra Trail 60, lecz drogą asfaltową, a dalej szutrową wzdłuż rzeki w kierunku Zawoi Wełcza. Po wbiegnięciu na drogę powiatową, trasa skręca w lewo, w stronę drogi wojewódzkiej, a następnie po kilkudziesięciu metrach w prawo na drogę gminną.  Tam na przysiółku Kukle zbiega na ścieżkę leśna, która graniom przez las prowadzi na przysiółek Kuklowa na stokach Wełczonia. Od tego momentu trasa biegu ponownie prowadzi drogą szutrową z pięknymi widokami na masyw Babiej Góry i Pasmo Polic do osiedla Wyśnia. Tam za ostatnimi domami ścieżka prowadzi nieco w górę przez polanę i następnie przez las prowadzi już w kierunku Hali Barankowej.

Tuż przed wbiegnięciem na obszar Hali Barankowej, trasa wprowadza na czarny szlak turystyczny, którym zbiega do doliny Potoku Sikorówka w Zawoi Wełcza. Od tego miejsca zawodnicy nadal biegną drogą leśną w kierunku Przełęczy Klekociny. Na rozstaju dróg po skręceniu w lewo należy pokonać niewielki potok, po którym na uczestników biegu czekać będzie ostatni ciężki podbieg na trasie, który wyprowadzi ich na Halę Barankową, na której czekać będzie na nich potrójna nagroda! Prócz punktu regeneracyjnego, otworzy się piękna panorama na Babią Górę, a na hali wypasać się będą owce, tworząc niepowtarzalny widok i babiogórski klimat.

Biegnąc obok bacówki, mając przez cały czas widok na Babią Górę, po wbiegnięciu na grzbiet Kolistego Gronia rozpoczyna się zbieg do mety. Zbiegając najpierw leśną drogą, a następnie wykonaną z płyt betonowych, co chwila będzie możliwość podziwiana Babiej Góry i Pasma Polic, ale również rozległej doliny Skawicy, po której rozsiana jest zabudowa Zawoi. Po zbiegnięciu na Wilczną należy skręcić w prawo i kierować się w stronę mety, mijając Małe Widełki rozpoczyna się ostatnia prosta do mety.