top of page

START BIEGU

650m n.p.m.

START Z PUNKTU

Atrakcje na trasie: Skansen na Markowych Rówienkach, Trzy Piwniczki na Czatoży, wypas owiec na Hali Barankowej, Dyrekcja BgPN, rzeźby LandArt na Mokrym Kozubie, odsłonięcie fliszu karpackiego na Małych Widełkach

Regulamin
GPX trasy
Mapa
Zobacz
Wyposażenie obowiązkowe
  • numer startowy

Opis trasy

Start z miasteczka biegowego utworzonego w przysiółku Zawoja Czatoża, poniżej kompleksu wyciągów narciarskich. Bieg drogą asfaltową w kierunku Małych Widełek, a następnie w kierunku Markowej.

Dalej wbieg na polną drogę, która prowadzi widokowym grzbietem na szczyt Mokrego Kozuba, gdzie po drodze mijane są rzeźby powstałe podczas festiwalu LandArt, a nad nimi dominuje ,,Królowa Beskidów" – Babia Góra.

Następnie zbieg ścieżką dydaktyczną pod budynek Dyrekcji Babiogórskiego Parku Narodowego, gdzie następuje powrót na drogę asfaltową, którą bieg prowadzi aż do skansenu na Markowych Rówienkach, gdzie następuje wbieg na niebieski szlak turystyczny, prowadzący granicą parku w kierunku przysiółka Zawoja Czatoża. Tam następuje powrót na nawierzchnię asfaltową, którą podąża się w kierunku miasteczka biegowego, gdzie kończy się mała pętlę biegu, mijając liczną zabudowę drewnianą, w tym słynne Trzy Piwniczki i dzwonnicę loterańską, znajdujące się na skrzyżowaniu dróg na Czatoży.

Uczestnicy półmaratonu biegną dalej! Po przebiegnięciu linii start/meta udają się na dużą pętlę. Biegną przez przysiółek Wilczna, mijając liczne domy wczasowe, aż dobiegają do skweru na Widłach z pomnikiem Hugona Zapałowicza i Władysława Szafera – ojców turystyki babiogórskiej. Tam przebiegają na lewy brzeg rzeki Skawica i krótkim podbiegiem, prowadzącym leśną ścieżką dostają się na kolejne osiedle.

Od tego miejsca trasa biegnie po drodze asfaltowej a fragmentami szutrowej, wzdłuż szumiącej rzeki Skawica, mijając m.in. Diabli Młyn czy Stajnię pod Babią Górą ,,Dyzmę’’. Tam na przysiółku Kukle zbiega na ścieżkę leśna, która graniom przez las prowadzi na przysiółek Kuklowa na stokach Wełczonia. Od tego momentu trasa biegu ponownie prowadzi drogą szutrową z pięknymi widokami na masyw Babiej Góry i Pasmo Polic do osiedla Wyśnia. Tam za ostatnimi domami ścieżka prowadzi nieco w górę przez polanę i następnie przez las prowadzi już w kierunku Hali Barankowej.

Tuż przed wbiegnięciem na obszar Hali Barankowej, trasa wprowadza na czarny szlak turystyczny, którym zbiega do doliny Potoku Sikorówka w Zawoi Wełcza. Od tego miejsca zawodnicy nadal biegną drogą leśną w kierunku Przełęczy Klekociny. Na rozstaju dróg po skręceniu w lewo należy pokonać niewielki potok, po którym na uczestników biegu czekać będzie ostatni ciężki podbieg na trasie, który wyprowadzi ich na Halę Barankową, na której czekać będzie na nich potrójna nagroda! Prócz punktu regeneracyjnego, otworzy się piękna panorama na Babią Górę, a na hali wypasać się będą owce, tworząc niepowtarzalny widok i babiogórski klimat.

Biegnąc obok bacówki, mając przez cały czas widok na Babią Górę, po wbiegnięciu na grzbiet Kolistego Gronia rozpoczyna się zbieg do mety. Zbiegając najpierw leśną drogą, a następnie wykonaną z płyt betonowych, co chwila będzie możliwość podziwiana Babiej Góry i Pasma Polic, ale również rozległej doliny Skawicy, po której rozsiana jest zabudowa Zawoi. Po zbiegnięciu na Wilczną należy skręcić w prawo i kierować się w stronę mety, mijając Małe Widełki rozpoczyna się ostatnia prosta do mety.